Snelheid verbeteren Multisite, Wordpress

Ik draai momenteel een WordPress multisite op mijn hostingpakket, en merk dat de laadtijden afgelopen dagen langer zijn geworden. Vooral het wisselen tussen subsites en het laden van afbeeldingen duurt soms langer dan 2-3 seconden, waar dit voorheen nog een seconden nodig had.

• Momenteel heb ik gekeken of er niet te veel zware plugins actief waren, heb het aantal plugins ook verminderd.
  • W3 Total Cache geïnstalleerd.
  • CDN geinstalleerd.

Wat kan ik nog doen om de prestaties te verbeteren? Zijn er specifieke instellingen die ik kan optimaliseren? :smiley:

Goedemorgen Jelmer,

Uit mijn ervaring zijn snelheidsproblemen bij een multisite vaak lastig te tackelen, maar kunnen vaak opgelost worden door de volgende punten te controleren.

1 - Controleer bij je provider of je hostingpakket voldoende resources heeft voor een multisite-installatie,. Multisites verbruiken doorgaans meer geheugen en CPU cores waardoor soms het goedkoopste pakket net niet geschikt is, er zijn natuurlijk uitzonderingen.

2 - PHP-versie upgraden:
Zorg ervoor dat je minimaal PHP 8.0 of hoger draait. Dit kan een enorme verbetering opleveren in snelheid en prestaties. Houd er wel rekening mee dat jouw plugins wel overweg kunnen met nieuwere PHP versies.

3 - Overweeg het gebruik van Redis of Memcached als object-cache. Veel providers bieden deze optie aan via DirectAdmin.

4 - Ik heb veel succes gehad met de Query Monitor tool/plugin. Je kunt deze gebruiken om te checken welke plugins of scripts veel resources gebruiken.

5 - Gebruik een plugin als Imagify of ShortPixel om afbeeldingen te optimaliseren en sneller te laden.

Probeer het eens met deze stappen, als je deze nog niet hebt gedaan natuurlijk. Je kunt ook anders je provider vragen of zij een met je mee kunnen kijken en denken. Vaak kan een upgrade of specifieke serveroptimalisatie al veel oplossen.

Laat maar weten of het hiermee ook bij jou is gelukt!

Hi!

De snelheid lijkt wel verdubbeld! Ik heb mijn hostingpakket geupgrade naar een pakket met net wat meer ramgeheugen en heb ook samen met een medewerker van support ook gelijk mijn caching juist ingesteld, deze stond nog niet helemaal lekker.

Heel erg bedankt voor je kennis met jouw punten is het dan ook veel en veel verbeterd.